Deze Bollebooswichtpagina is gekoppeld aan de Stapperloot-route Boechout
Wandel deze route met je smartphone.
FRANÇOIS BLOMMAERTS
° Hoboken, 1955.
“Ik heb gans mijn leven van mijn kunst geleefd, maar stel je het niet te romantisch voor, want als je niet bij de uitverkorenen geraakt, blijft het een harde keuze.” Ziedaar de levensweg van François Blommaerts in zijn eigen woorden. Die levensweg begint in feite in 1979 aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen, om vanaf 1983 nog drie jaar een vervolg te krijgen aan het Hoger Instituut van diezelfde kunstopleiding met als richting Monumentale Kunsten. Daarna vestigt François zich in de Appelkantstraat 10b in Boechout, waar hij tot voor kort zijn atelier had.
Blommaerts beperkt zich niet tot één dicipline, hij schildert, beeldhouwt in brons, ijzer en hout, ontwerpt tapijten. ‘Vellen aarde’ noemt hij die laatsten. De evolutietheorie en daarmee samenhangend als een iets directer waarneembaar gevolg, de schoonheid van de natuur, vormen zijn inspiratiebronnen. Dat kan resulteren in een kunstwerk van twee reusachtige witloofstronken, die François in 2013 neerzet in het Centraal Station van Antwerpen op zijn expositie in die tamelijk ongewone ruimte. Maar voor Blommaerts ideaal dankzij het directe spontane contact met zoveel mensen van allerlei slag, die vaak in zijn werk interesse tonen met positief commentaar.
Sabena Wings
Eerder behaalt François Blommaerts een prijs op het Salon S.A.D. in Parijs (1985), krijgt hij een premie van de provincie Antwerpen (1987) en wordt in 1990 zijn wandtapijt ‘Sabena Wings’ uitgekozen voor de inkomhall van Sabena Airlines in New York. Ook opvallend was een kunstwerk dat hij maakte met witte pulver in één doorlopende omtreklijn op een groot grasveld en dat pas vanuit de lucht tot zijn recht kwam. Ook in Tokio, Venetië, Firenze en Caracas was zijn werk te zien.
Het realiseren van een beeldhouwwerk voor de Boechoutse kinderbegraafplaats hield een speciale emotie in voor de kunstenaar, zijn zoon was drie jaar eerder ook gestorven. Het klieven van een stuk hout gaf de definitieve inspiratie voor dit werkstuk, maar dan in brons uitgevoerd. Dat is bestand tegen weer en wind, maar niet tegen menselijke vernielzucht, zo bleek kort na de plaatsing op een nog in aanleg zijnd kinderkerkhof. Blommaerts heeft het dus moeten herscheppen.
In september/oktober 2020 volgde echter zijn afscheidsexpo van Boechout onder de titel ‘My last days in paradise’ in zijn eigen Blue Bird Art Gallery. Jawel, François Blommaerts verkast naar Hove, waar hij de ruimte van een vroegere drukkerij aan de Kapelstraat 58 als nieuwe stek krijgt. Maar niet zonder nog een extra herinnering achter te laten in de Boechoutse bibliotheek met zijn Swalamander, een amfibie die zich daar tegen de wand heeft geïnstalleerd.
Oeuvre in Boechout en omgeving:
1998 Tijdwijzers, diverse materialen als apart uurwerk.
Toren protestants-evangelische kerk, Appelkantstraat 2, Boechout.
2005 Twee Zwerfhonden, gegalvaniseerd plaatstaal.
Park Bisenweijke, Broechemsesteenweg / hoek Boomkensstraat, Vremde.
2006 Trinacia, metaal.
Groenzone, Alice Nahonlei nabij aansluiting met Kapellelei, Schoten.
2006 Gebroken Zielen, betonplex, bladzilver, geëmailleerd mozaïek.
Heuvelstraat 18, Boechout.
2017 Altamira Family, gerecycleerd pmd, zitstructuren.
Nabij H.Hartbeeld, Dorpsplaats, Vremde.
2018 Gekliefd, brons.
Kinderbegraafplaats, Hovesesteenweg 87, Boechout.
Klik voor andere routes op Routes
Voor andere Bollebooswicht-items klik je op Bollebooswicht