Deze Bollebooswichtpagina is gekoppeld aan de Stapperloot-route La Louvière
Wandel deze route met je smartphone.
JOSEPH HUBERT
° Mons, 13 maart 1822.
† 1910.
Na uitstekende resultaten op het college van Mons gaat Joseph naar de École Centrale in Parijs, die hij in 1844 verlaat met in zijn hand een ingenieursdiploma, met ‘grote onderscheiding’ verworven. Om zich toch nog verder te specialiseren volgt hij nog twee jaar de École des Beaux-Arts om dan in 1851 terug te keren naar zijn geboortestad, waar hij in 1866 benoemd wordt tot stadsarchitect van Mons. Hij zal er diverse gebouwen ontwerpen voor het stadsbestuur.
Van schieten tot wonden verzorgen
Dat begint in 1868 met de Tir communal, een stedelijke oefenzaal voor de schutterij. Daarna mag Joseph zich wagen aan het ontwerpen van een nieuw ziekenhuis. Hij bestudeert daarom hospitalen in Engeland en de Verenigde Staten en komt met een complex dat verschillende gebouwen rond een centraal rond geheel omvat, tamelijk vernieuwend voor die dagen. Zijn idee stuit dan ook op weerstand van zowel leden van de stedelijke administratie als parlementariërs, die er vragen over stellen. Bij de verdediging van zijn project haalt Joseph Hubert er zelfs Florence Nightingale bij, met wie hij heeft gecorrespondeerd. Uiteindelijk wordt dit Hôpital civil tussen 1869 en 1875 gerealiseerd nabij de huidige Avenue Kennedy, maar vanaf 1953 is het weer gesloopt op enkele restanten na.
Van watermachine tot oorlogsmuseum
Nog tijdens de bouw van zijn ziekenhuis wordt Joseph betrokken bij een project voor de watervoorziening van Mons. Twee machines pompen water op uit de rivier de Trouille, waar die nog net buiten de stad stroomt nabij de ringboulevards. Daarna wordt dat water verder 43 meter hoger gepompt naar een veel verder gelegen reservoir van 3000 m³ onder het kasteelpark, dat op een hoogte ligt, zeg maar de ‘berg’ van Mons. Hubert zorgt voor een centrale hal met hoge glazen ramen in een stalen frame op bakstenen muren, waarin de machines staan. Daarnaast twee paviljoens voor de ketels, een stookmagazijn en werkplaatsen. Tussen 1961 en 1977 wordt deze Machine d’Eau buiten werking gesteld, waarna het beschermde hoofdgebouw in de jaren 1990 wordt gerestaureerd en uitgebreid met twee eigentijdse ruimtes. Daar is nu het Mons Memorial Museum in gehuisvest, dat de lange militaire geschiedenis van de stad in beeld brengt aan de Boulevard Dolez.
Een volgende opdracht voor Joseph Hubert is het ontwerp van een nieuwe École Normale de l’État, een Staatsnormaalschool voor opleiding van onderwijzers. Dat was opgelegd door de Belgische Staat, die een eerder voorstel om daarvoor een oude gevangenis te gebruiken verwierp. Aan het grote neo-renaissancegebouw van 128 meter lang en 50 meter breed wordt in 1872 begonnen. Het kan vier jaar later in gebruik worden genomen, krijgt alom lovend commentaar, maar is intussen alweer verlaten.
Dan volgt nog in 1898 de restauratie van de trap bij de grote toegang tot de Sint-Walburga kapittelkerk, het belangrijkste monument van Mons.
Wanneer er plannen zijn om de resterende toren van de vroegere Val des écolierabdij te slopen, is het Joseph Hubert die zich daartegen sterk verzet. Vandaag kan je die toren mede daardoor nog steeds bekijken aan de Rue André Masquelier in Mons.
Maar Joseph Hubert heeft niet enkel in Mons gewerkt. Ook in La Louvière heeft hij tussen 1867-1873 de Sint-Jozefkerk kunnen bouwen aan de Place Maugrétout. Weliswaar heeft in 1969 een aardbeving ervoor gezorgd dat de toren wegens stabiliteitsproblemen afgebroken moest worden, maar verder houdt deze kerk nog stevig stand op het centrale plein van La Louvière. En in deelgemeente Bracquegnies is eveneens een Saint-Josephkerk van Hubert verrezen. Als patroon van de arbeiders is Sint-Jozef natuurlijk een voor de hand liggende patroonheilige voor een vroegere steenkolen mijnstreek.
Joseph Hubert zorgt bovendien dat kinderen en jongeren in Quaregnon, Boussu, Flénu, Cuesmes, Hornu en Dour een schooldak boven hun hoofd hebben. En voor Boussu, Dour, Wasmes en Frameries ontwerpt hij een gemeentehuis.
Klik voor andere routes op Routes
Voor andere Bollebooswicht-items klik je op Bollebooswicht